Ak cestujete osobnou prepravou s jedným vodičom, idete do rizika

7. augusta 2020 Napísal: Osobná preprava Bez komentára

Asi každý, kto sleduje slovenskú televíziu, si pamätá na tragickú nehodu pri Nimnici z roku 2017. Nehoda si vyžiadala všetkých osem životov z dodávky osobnej prepravy.

Auto osobnej prepravy vyštartovalo na svoju trasu z Michaloviec. Postupne doň nastúpila skupina opatrovateliek, ktoré šofér porozvážal do rakúskeho Grazu a jeho okolia. Každú zo siedmich žien v aute nahradila jej opatrovateľská “striedačka”, takže vozidlo sa hneď vydalo späť na Slovensko plne obsadené.

Na základe vykonaného dokazovania 54-ročný šofér pravdepodobne z dôvodu nedostatočného venovania sa vedeniu vozidla prešiel do protismernej časti vozovky, kde došlo k čelnej zrážke s oprotiidúcim nákladným vozidlom. Keďže mal šofér v čase nehody za sebou približne 1 400-kilometrovú trasu, zrejme išlo o mikrospánok alebo nepozornosť spôsobenú únavou.

“Bol to zodpovedný šofér, nikdy netelefonoval ani neesemeskoval za volantom ako ostatní šoféri. Nechápem, čo sa stalo,” reagovala na nehodu opatrovateľka, ktorá s nebohým šoférom už niekoľkokrát cestovala.

Po tragickej nehode sa ozvali aj mnohí ľudia využívajúci na cestovanie do zahraničia osobnú prepravu, ktorí sa podelili o svoje negatívne skúsenosti. “Vodič býval unavený, stalo sa nám aj to, že sme zistili, že spí. Vtedy som spolu s kamarátkou chytila volant a kričali sme, aby sa zobudil. Zažila som tiež, že šofér mal za sebou 1 400 kilometrov, mňa vyložil v Bánovciach a ešte ho čakala cesta na východné Slovensko. Vodiči sú stále unavení, keď majú krízu nezastavia, ale volajú si medzi sebou, aby sa prebrali,” prerozprávala svoj príbeh Martina z Bánoviec nad Bebravou, ktorá pracovala tiež ako opatrovateľka v Rakúsku.

Ako uviedol dopravný analytik Maroš Palesch, pri taxikároch alebo prevádzkovateľoch prepravy osôb legislatíva nepozná žiadne bezpečnostné prestávky, je to postavené len na tom, ako si to vodič alebo prevádzkovateľ firmy naplánuje. “Hlavne v noci, keď spí celá posádka a vám sa tiež zatvárajú oči, treba hneď zastaviť a oddýchnuť si,” odporučil Palesch na margo tejto nehody.

Keby sa bezpečnostné prestávky zo zákona týkali aj vodičov osobnej prepravy, čas jazdy jedného vodiča by nemal prekročiť 9 hodín za deň alebo 56 hodín za týždeň. Po 4,5 hodine jazdy by mal tiež vodič vykonať minimálne 45 minútovú prestávku. Tieto hodnoty sú podľa predpisov bezpečné.

Ak by teda vaša cesta začínala na Východnom Slovensku a cestovali by ste až do Ženevy, na trase dlhej približne 1 500 km by mal jeden vodič vykonať približne 3 prestávky. Takéto prestávky by vám zákonite predĺžili cestu o 2 hodiny a 15 minút.

Bežná prax v osobnej preprave, ale aj zákazníci však hovoria niečo iné. Jeden vodič na takejto dlhej trase má v lepšom prípade jednu alebo dve krátke prestávky a po nedostatočnom spánku vo Švajčiarsku sa zase vracia so zákazníkmi späť na Slovensko. Aj keby išlo o denné jazdy, s jedným vodičom sú cestujúci pri takejto ceste vystavovaní veľkému riziku.

Niektoré prepravy na takúto trasu s jedným vodičom využívajú dokonca noc. V tomto prípade ide o hazardérov, ktorí lákajú zákazníkov na túto nebezpečnú cestu zvyčajne podhodnoteným cestovným.

Preto odporúčame všetkým cestujúcim medzi Slovenskom a Švajčiarskom, aby si cestu od osobnej prepravy s jedným vodičom neobjedávali. Je len prirodzené myslieť aj na cenu cestovného, ale vždy ju porovnávajte v pomere s bezpečnosťou a kvalitou poskytovaných služieb.